سه شنبه 13 شهریور 1403

تحلیلی از قیمت طـلا در بازارهای جهانی

تاریخچه نوسانات طلا:

براساس نوسانات قیمت اونس طلا در بازار جهانی فارکس، در تایم هفتگی دارایی طلا در یک روند صعودی بلندمدت قرار داشته و پس از اینکه در حدود 4 سال زیر سقف تاریخی 2000 دلار قرار داشت و توانایی عبور از آن را نداشت در نهایت در فوریه 2024 موفق به عبور از این محدوده و رشد شارپ تا سطح 2430 دلار شده است. از مهم‌ترین عوامل این صعود می‌توان به افزایش تنش‌های منطقه‌ای در سراسر دنیا از جمله حمله روسیه به اوکراین، تنش‌های خاورمیانه مربوط به اسراییل و احتمال حمله نظامی چین به تایوان و همچنین تضعیف ارزش پول اقتصادهای برتر در اثر بحران‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تنش‌های سیاسی و نظامی اشاره کرد. آخرین تغییرات قیمت طلا در این تایم فریم رویت قیمت 2531 دلار بود که بالاترین قیمت ثبت شده برای طلا میباشد. از نظر کارشناسان به لحاظ بنیادی طلا توانایی رسیدن به سطوح بالاتر را داشته و از این نظر روند طلا در بلند مدت صعودی خواهد بود.
وضعیت بنیادی موثر بر طلا:
از نگاه بنیادی باید گفت مهم‌ترین عامل اقتصادی موثر بر قیمت دلار پارامترهای اقتصادی کشور آمریکا می‌باشد که در سال‌های اخیر با تورم بالا مواجه بوده و تمام تلاش فدرال رزرو در کنار حفظ قدرت بازار کار، صرف کنترل تورم از طریق افزایش چندباره نرخ بهره فدرال رزرو تا سطح 5.5 درصد بوده است. در حال حاضر و پس از افزایش‌های پی در پی نرخ بهره، که منجر به کنترل تورم شده است، فدرال رزرو با چالش آغاز کاهش نرخ بهره مواجه است که به معنی آغاز سیاست‌های انبساطی در بازار می‌باشد. تاکنون فدرال رزرو در این مورد محافظه کار بوده و به صورت شفاف در این خصوص اظهار نظر نکرده است. با این حال فعالان بازار انتظار دارند که اولین کاهش نرخ بهره در سپتامبر اتفاق بیفتد. بنظر می‌رسد این رخ داد در بازار پرایس (اصطلاحا پیشخور) شده و رشد هفته های گذشته طلا به همین دلیل بوده است.
براساس آخرین داده‌های اقتصادی در ماه گذشته، نرخ تورم سالانه با کاهش قابل توجه‌ای به 2.9 درصد و نرخ بیکاری با 0.2 درصد افزایش به 4.3 درصد رسیده است که البته این روند افزایش نرخ بیکاری در ماههای گذشته نیز وجود داشته است و نشان دهنده فشار سیاست‌های فدرال رزرو بر بازار کار می‌باشد که در کنار کاهش مداوم نرخ تورم نشانه موفقیت فدرال رزرو در این راه بوده است. نرخ بهره همچنان در سطح 5.5 درصد قرار دارد و ترس گسترده در بازار به علت فعال شدن هشدار ورود به رکود در اقتصاد ایالات متحده که در هفتههای گذشته موجب فروش تمامی داراییها (حتی طلا به عنوان دارایی امن) گردیده بود، برطرف شده و بازار چشم انتظار حرکت بعدی فدرال رزرو می‌باشد.
چشم انداز پیش روی طلا در تایم بلندمدت:
طلا در تایم روزانه همچنان صعودی می‌باشد که به خصوص با تنشهای منطقهای و از طرفی دیگر پرایس شدن آغاز روند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر، همخوانی دارد. با این حال قبل از ادامه روند صعودی، اصلاح قیمت به سمت محدوده های پایین تر اجتناب ناپذیر و محتمل می باشد لذا خرید در قیمت های فعلی پر ریسک می باشد. هفته گذشته با نوسانات زیادی همراه بود که در نهایت منجر به تغییر خاصی در چارت نگردید. این درجا زدن قیمت نشان از یک حرکت بزرگ در روزهای آینده دارد که ممکن است به سمت پایین باشد، چرا که در قیمت های فعلی خریدار جدیدی وجود ندارد. با این حال نوسانات مثبت به سمت قیمت 2560 و سپس ریزش قیمت نیز محتمل می باشد. به نظر شخصی نگارنده، با توجه به اینکه صعود ماههای اخیر طلا بدون اصلاح در تایم بلندمدت رخ داده است، و از طرفی رشد اخیر طلا را نیز می توان پیشخور شدن تمامی عوامل فاندامنتال در نظر گرفت، می توان منتظر یک اصلاح نسبتا سنگین از نظر قیمتی و زمانی بود و فروش طلا یا سیو سود در محدوده فعلی (تا زمان مشخص شدن روند بعدی) معقول ارزیابی میگردد. چنانچه این اصلاح بلند رخ دهد محدوده های 2280 و 2150 دلار تارگتهای مناسبی ارزیابی می گردد. با این حال با توجه به شرایط بنیادی و اخبار اقتصادی، کاهش طولانی مدت قیمت دور از ذهن میباشد و از این نظر در تایم بالا خرید در محدوده های پایین‌تر طلا مانند 2300 دلار ارزشمند می‌باشد.
آخرین دادههای انتشار یافته:
از منظر اخبار، هفته گذشته کم خبر ولی با همیت بود که البته تغییرات خاصلی ایجاد نکرد. مهمترین داده‌های منتشره در هفته گذشته مربوط به اطمینان مصرف کننده، تولید ناخالص داخلی، درخواست های بیکاری هفتگی و شاخص تورم (بجز غذا و انرژی) بود. براساس آمار سایت Forex Factory، پارامتر مهم شاخص تورم PCE بدون تغییر خاصی در رقم 0.2 منتشر گردید. آمار درخواست های جدید بیکاری که پنجشنبه هر هفته منتشر می‌شود نیز بدون تغییر خاصی نسبت به پیش بینی انتشار یافت. شاخص احساسات مصرف کننده با افزایش نسبت به پیش بینی ها همراه بود و در رقم 103.3 انتشار یافت. و در نهایت نسخه prelim تولید ناخالص داخلی آمریکا با افزایشی کوچک در رقم 3 درصد منتشر گردید. از منظر اخبار، نگاه بازار به هفته آینده دوخته شده است و منتظر انتشار آمار کلیدی تری از اقتصاد آمریکاست تا در خصوص روند آتی بازارها تصمیم گیری کند. از این نظر بازار همچنان در بی تصمیمی به سر می برد و از مهمترین داده های هفته آینده که بازار چشم انتظار آن است می توان به NFP اشاره کرد که ممکن است جهت آتی شاخص دلار و در کل جفت ارزهای مهم بازار فارکس را تعیین کند.
 
 
 
مهمترین دادهها و اخبار با اهمیت هفته آینده:
  • اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • تعطیلی بانک ها در روز دوشنبه
  • PMI حوزه تولید در روز سه شنبه
  • شغل های ایجاد شده نسخه JOLTS در روز چهارشنبه
  • درخواست‌های جدید بیکاری آمریکا طی هفته گذشته در روز پنجشنبه
  • تغییرات اشتغال غیرکشاورزی نسخه ADP NFP در روز پنجشنبه
  • PMI حوزه خدمات در روز پنجشنبه
  • میانگین درآمد ساعتی در روز جمعه
  • تغییرات اشتغال غیرکشاورزی یا NFP در روز جمعه
  • نرخ بیکاری در روز جمعه
​بررسی نمودار و پیش بینی قیمت در روزهای آتی:

در تایم فریم 4 ساعته (نمودار بالا) طلا در یک روند صعودی قرار داشت، که در نهایت با شکست آخرین حمایت معتبر در قیمت 2486، به روند نزولی تغییر روند داد. در حال حاضر قیمت پس از شکت کف معتبر روند صعودی، به بالا برگشته و شاهد پولبک به ناحیه مهم 2526-2531 دلار هستیم. بر این اساس بنظر می رسد باید منتظر اصلاح قیمت در هفته آینده باشیم. در این صورت سطح 2430 دلار اولیه تارگت مدنظر می باشد. این اصلاح حتی ممکن است سرآغاز یک روند ریزشی بلندمدت در چارت طلا باشد. نهایتا بنظر نویسنده فروش در سطوح بالا با رعایت حد ضرر، مناسب میباشد.
 
نمودار طلا در تایم فریم 15 دقیقه
در نهایت در تایم فریم 5 و15 دقیقه که برای حرکات کوتاه مدت قیمت دید بهتری می‌دهد، از نظر ترند تریدینگ مشاهده میشود که قیمت با شکست محدوده حمایتی 2500 دلار تغییر روند داده و در یک روند نزولی قرار دارد. بر این اساس سطح 2515 دلار بسیار با اهمیت تلقی می شود و امکان ریزش قیمت از این محدوده محتمل می باشد. در حال حاضر نیز قیمت زیر این ناحیه قرار دارد و با توجه به ساختار شکل گرفته صعود قیمت به سطوح بالاتر محتمل می باشد. با توجه به تعطیلی بانک ها در روز دوشنبه امکان رنج بودن قیمت و حرکت به سمت 2515 دلار محتمل می باشد. بنظر میرسد با توجه به اخبار با اهمیت هفته آینده که می تواند تسهیل گر روندهای قیمتی باشد، می توان شاهد حرکت قیمت به سمت کف های پایین تر باشیم.
اخذ هرگونه تصمیم در خصوص خرید یا فروش نیازمند بررسی نمودار به صورت لایو و وجود تاییدیه‌های لازم مطابق با استراتژی‌های معاملاتی شخصی می‌باشد.
 در نهایت با توجه به اخبار اقتصادی هفته آینده و از طرفی انتظار اغاز کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر که اصطلاحا پرایس شده است، هرگونه تغییری در این ذهنیت منجر به حرکات شدید طلا در خلاف جهت خواهد بود. لذا هرگونه داده اقتصادی و یا اظهارنظری در راستای اینکه اقتصاد ایالات متحده از قدرت کافی برخوردار بوده و یا اینکه فدرال رزرو به زودی قصد کاهش نرخ بهره را ندارد منجر به ریزش شدید قیمت طلا خواهد شد. بر این اساس خرید طلا در قیمت های کنونی (به خصوص به دید بلند مدت) خطرناک می باشد و توصیه نمی شود.


 

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)