شنبه 17 شهریور 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز ‌شنبه 17 شهریور ماه

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه 17 شهریور ماه، با وضعیتی متعادل و کم حجم همراه بود که کاملا متاثر از کاهش دامنه نوسان سهام بورسی و فرابورسی تحت تاثیر تنش احتمالی ایران و اسراییل بوده است. شاخص قیمت هم وزن که متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می‌باشد با 0.3 درصد افزایش بکار خود پایان داد که نشان دهنده بازاری مثبت در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 7665 واحد کاهش (معادل 0.4 درصد) به رقم 2,101,635 واحد رسید.
ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز عدد 5.1 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش معاملات، بد ارزیابی میگردد.

فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیتی متعادل و مثبت به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با 0.4 درصد افزایش به کار خود پایان داد.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار سرمایه ایران همچنان تحت تاثیر کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس و احتمال تنش بین ایران و اسرائیل بوده است. در این خصوص دامنه نوسان سهام بورسی و فرابورسی که به 1 درصد تغییر یافته بود از روز جاری به 3 درصد افزایش یافت که این موضوع نیز تاثیری در بازار نداشت.
خبر با اهمت دیگر امروز مربوط به استعفای آقای مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دکتر عبدالناصر همتی اشاره کرد که فعلا تاثیر خاصی در بازار نداشته و باید منتظر اتفاقات روزهای بعد بود.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیتی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای دسبحان، کویر، شوینده، ونوین، سصوفی، شسینا در بورس و ثتوسا، رنیک، ثنظام، فسیلر، ثزاگرس، واحیا در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.

در جدول زیر وضعیت تغییرات گروه‌های اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.


منبع: هادی قربانی/ کارشناس بازار سرمایه
 

 

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)