شنبه 13 مرداد 1403

تحلیلی از قیمت طلا در بازارهای جهانی 13 مرداد ماه

تاریخچه نوسانات طلا:


براساس نوسانات قیمت اونس طلا در بازار جهانی فارکس، در تایم هفتگی دارایی طلا در یک روند صعودی بلندمدت قرار داشته و پس از اینکه در حدود 4 سال زیر سقف تاریخی 2000 دلار قرار داشت و توانایی عبور از آن را نداشت در نهایت در فوریه 2024 موفق به عبور از این محدوده و رشد شارپ تا سطح 2483 دلار شده است. از مهم‌ترین عوامل این صعود می‌توان به افزایش تنش‌های منطقه‌ای در سراسر دنیا از جمله حمله روسیه به اوکراین، تنش‌های خاورمیانه مربوط به اسراییل و احتمال حمله نظامی چین به تایوان و همچنین تضعیف ارزش پول اقتصادهای برتر در اثر بحران‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تنش‌های سیاسی و نظامی اشاره کرد. آخرین تغییرات طلا، صعود به سمت سقف تاریخی 2483 دلار و سپس ریزش 67 دلاری آن طی هفته گذشته میباشد که مانند اصلاحات قبلی تنها یک اصلاح در تایم بالا ارزیابی می‌شود.
وضعیت بنیادی موثر بر طلا:
از نگاه بنیادی باید گفت مهم‌ترین عامل اقتصادی موثر بر قیمت دلار پارامترهای اقتصادی کشور آمریکا می‌باشد که در سال‌های اخیر با تورم بالا مواجه بوده و تمام تلاش فدرال رزرو در کنار حفظ قدرت بازار کار، صرف کنترل تورم از طریق افزایش چندباره نرخ بهره فدرال رزرو تا سطح 5.5 درصد بوده است. در حال حاضر و پس از افزایش‌های پی در پی نرخ بهره، که منجر به کنترل تورم شده است، فدرال رزرو با چالش آغاز کاهش نرخ بهره مواجه است که به معنی آغاز سیاست‌های انبساطی در بازار می‌باشد. تاکنون فدرال رزرو در این مورد محافظه کار بوده و به صورت شفاف در این خصوص اظهار نظر نکرده است. با این حال فعالان بازار انتظار دارند که اولین کاهش نرخ بهره در سپتامبر اتفاق بیفتد. براساس آخرین داده‌های اقتصادی در ماه گذشته، نرخ تورم سالانه با کاهش قابل توجه‌ای به 3 درصد و نرخ بیکاری با 0.2 درصد افزایش به 4.3 درصد رسیده است که البته این روند افزایش نرخ بیکاری در ماههای گذشته نیز وجود داشته است و نشان دهنده فشار سیاست‌های فدرال رزو بر بازار کار می‌باشد. این در حالیست که نرخ بهره همچنان در سطح 5.5 درصد قرار دارد و هشدار ورود به رکود در اقتصاد در هفته گذشته فعال شده است.
چشم انداز پیش روی طلا در تایم بلندمدت:
طلا در تایم هفتگی همچنان صعودی می‌باشد که به خصوص با تنشهای منطقهای و از طرفی دیگر احتمال آغاز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، همخوانی دارد. در روز چهارشنبه و پنجشنبه شاهد صعود بزرگی در قیمت طلا به سمت سقف تاریخی 2483 دلار بودیم که در نهایت تا قیمت 2477 دلار رشد داشت و در روز جمعه پس از انتشار آمار بیکاری شاهد ریزش شدید قیمت تا سطح 2410 دلار بودیم که کماکان یک اصلاح ارزیابی میگردد. نکته مهم در این میان این است که طلا در صعود اخیر نتوانست سقف قبلی را تاچ کند که نشانه ضعف نمودار در صعود است و چنانچه هفته آینده قیمت به سمت پایین حرکت کند میتوان انتظار اصلاحی عمیق تر از قبل را داشت. به علت رشد زیاد قیمت در هفته گذشته، رنج شدن بازار و تشکیل کارکشن در روزهای ابتدایی هفته آینده حتمی است. به نظر شخصی نگارنده، ریزش مجدد قیمت تا سطح 2350 و 2300 دلار محتمل است.  با این حال با توجه به شرایط بنیادی و اخبار اقتصادی منتشر شده، کاهش طولانی مدت قیمت دور از ذهن میباشد و از این نظر در تایم بالا خرید در محدوده های پایین‌تر طلا مانند 2300 دلار ارزشمند می‌باشد.
آخرین دادههای انتشار یافته:
از منظر اخبار، هفته گذشته پرخبر و بسیار با اهمیت بود. مهمترین داده‌های منتشره در هفته گذشته مربوط به نرخ بیکاری، تغییرات اشتغال غیرکشاورزی موسوم به NFP، نرخ بهره فدرال رزرو، میانگین درآمد ساعتی، PMI تولید، و شاخص هزینههای اشتغال بوده است. براساس آمار سایت Forex Factory، پارامتر مهم NFP با کاهش شدید در رقم 114 هزار نفر منتشر گردید. تغییرات میانگین درآمد ساعتی و هزینه اشتغال هر دو کمتر از ارقام قبلی منتشر گردید. نرخ بیکاری با افزایش 0.2 درصد در رقم 4.3 درصد و نرخ بهره فدرال رزرو بدون تغییر در رقم 5.5 درصد منتشر گردید. شاخص مدیران خرید نیز که در حوزه تولید منتشر شد، با کاهش نسبت به ارقام قبلی در رقم 46.8 منتشر گردید. در کل تمامی اخبار به ضرر دلار و به نفع طلا منتشر گردید و از این حیث صعود طلا در هفته گذشته طبیعی میباشد.
 
مهمترین دادهها و اخبار با اهمیت هفته آینده:
·         اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
·         PMI خدمات در روز دوشنبه
·         حراج اوراق 10 ساله در روز چهارشنبه
·         درخواست‌های جدید بیکاری آمریکا طی هفته گذشته در روز پنجشنبه
·         حراج اوراق 30 ساله در روز پنجشنبه

بررسی نمودار و پیش بینی قیمت در روزهای آتی:



در تایم فریم 4 ساعته (نمودار بالا) طلا که در یک روند صعودی قرار داشت، که در روز جمعه با ریزش شدیدی به محدوده با اهمیت 2430 دلار حمله و در آن نفوذ کرده است. با توجه به نوع بسته شدن کندل های 4 ساعته در نفوذ به این ناحیه به درستی نمیتوان گفت که آیا این ناحیه شکسته است یا نه. بر این اساس هفته آینده با اهمیت میباشد و امکان صعود به سمت 2500 دلار و یا نزول به سمت محدودههای 2350 و 2300 دلار امکان پذیر میباشد. در هر حال قیمت 2456 دلار مقاومت با اهمیتی میباشد که اصلاح قیمت در برخورد به این قیمت محتمل ترین گزینه بنظر میرسد.

نمودار طلا در تایم فریم 15 دقیقه


در نهایت در تایم فریم 5 و15 دقیقه که برای حرکات کوتاه مدت قیمت دید بهتری می‌دهد، مشاهده میشود که قیمت پس از ریزش شارپ در روز جمعه هفته گذشته، موفق به شکست حمایت با اهمین محدوده 2430 دلار شده و در این تایم فریم باید روند را نزولی دانست. بر این اساس دیدگاه معاملاتی در هفته آینده فروش طلا در قیمت های محدوده 2455 دلار می‌باشد. چنانچه این تحلیل به همین صورت رخ دهد و قیمت پس از برخورد به محدوده 2455 دلار به سمت کف قیمتی اصلاح کند میتوان منتظر شکست کف های بعدی و حرکت به سمت 2300 دلار بود. در واقع با توجه به ساختار شکل گرفته در تایمهای بالاتر، شکست و یا عدم شکست محدودههای پایین تر قیمت بسیار با اهمیت میباشد. در هر حال تارگت مدنظر برای حرکت ریزشی مورد انتظار هفته آینده محدوده 2350 و 2300 دلار برآورد میشود.
اخذ هرگونه تصمیم در خصوص خرید یا فروش نیازمند بررسی نمودار به صورت لایو و وجود تاییدیه‌های لازم مطابق با استراتژی‌های معاملاتی شخصی می‌باشد.
 در نهایت با توجه به شکل بسته شدن کندل‌ هفتگی، که نشان از قدرت بازار در صعود می‌باشد، این هفته میتواند برگشت هایی به بالا را نیز داشته باشد که حتی ممکن است منجر به روند صعودی و رویت قیمت 2500 دلار گردد. از منظر اخبار هفته آینده کم خبر می‌باشد و ممکن است بازاری رنج را شاهد باشیم که در این صورت باید منتظر حرکت بزرگتر قیمت در هفته بعد از آن باشیم.

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)