شنبه 3 شهریور 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز شنبه 3 شهریور ماه


بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه 3 شهریور ماه، با وضعیتی متعادل و مثبت ولی کم حجم همراه بود که کاملا متاثر از کاهش دامنه نوسان سهام بورسی و فرابورسی تحت تاثیر تنش احتمالی ایران و اسراییل بوده است. شاخص قیمت هم وزن که متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می‌باشد با 0.4 درصد افزایش بکار خود پایان داد که نشان دهنده بازاری مثبت در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 15,250 واحد افزایش (معادل 0.75 درصد) به رقم 2,052,458 واحد رسید.
ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز عدد 4.2 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش معاملات، بد ارزیابی میگردد.

فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیتی متعادل و مثبت به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با 0.4 درصد افزایش به کار خود پایان داد.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار سرمایه ایران همچنان تحت تاثیر کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس و احتمال تنش بین ایران و اسرائیل بوده است. در این خصوص دامنه نوسان سهام بورسی و فرابورسی که به 1 درصد تغییر یافته بود از روز شنبه به 2 درصد افزایش یافت که این موضوع موجب ایجاد یک جو مثبت در بازار گردید که در روز جاری اثری از آن باقی نماند. خبر دیگر این روزهای بازار میتوان به آغاز ثبت نام ایران خودرو برای قرعه کشی خریدی خودرو اشاره کرد که با توجه به خروج سرمایه از بورس و راکد شدن آن در حساب های بانکی مثبت نمی باشد. همچنین باید به تداوم گرما و تلاش برای صرفه جویی در مصرف برق اشاره کنیم که موجب کاهش ساعات کاری ادارات و یا تعطیلی در بعضی از شهرها و استانها شده است و دامنه آن به صنایع پرمصرف نیز کشیده شده است.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیتی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای ثفارس، دفرا، حفارس، خزر، پارس، کساوه، کسعدی، دیران، دالبر، کدما، دپارس، ثاخت، تملت، دابور، و های وب در بورس و سمتاز، زکشت، حآفرین، بازرگام، ولتجار، مرقام، واحیا، تابا، دسانکو، وشهر و تماوند در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروه‌های اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)