یکشنبه 24 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز یکشنبه 24 تیرماه

بورس اوراق بهادار تهران در روز یکشنبه 24 تیرماه با وضعیتی متعادل همراه بود که با توجه به تعطیلی‌های پیش رو تا حدودی طبیعی می‌باشد. در این روز در تمامی گروه‌های بورسی به جز گروه ساختمانی و قند و شکر و چند نماد خاص با وضعیتی متعادل مواجه بودیم. شاخص قیمت هم وزن که متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می باشد بدون تغییر خاصی بود که نشان دهنده بازاری متعادل در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 882 واحد افزایش (معادل صفر درصد) به رقم 2,201,139 واحد رسید. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز عدد ناامید کننده 6 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش بازار در هفته‌های اخیر پایین میباشد و خوب بنظر نمی‌رسد.

فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت متعادلی به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با رشد 0.4 درصدی همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، طبق شنیدهها دیوان ادارات اداری رای به ابطال قیمت گذاری گاز توسط دولت در نیمه نخست سال گذشته و خارج از فرمول داده، اما هنوز ابلاغ نهایی نشده است. بر این اساس شرکتهای پتروشیمی و بخصوص اورهسازها میتوانند از رای ابطال قیمت گذاری گاز، برگشت هزینه قابل توجهی از این محل در بهار و تابستان داشته باشند. همچنین میتوان به تعطیلیهای گسترده ادارات در بعضی از شهرها یا استانها به علت گرمای هوا و صرفه جویی در مصرف برق اشاره کرد، که قطعا به صنایع پرمصرف نیز کشیده خواهد شد. مورد دیگر، تعطیلی های این هفته است که منفی بودن بورس را میتوان به آن و تمایل سرمایهگذاران به نقد بودن داراییشان نسبت داد. از منظر بازارهای جهانی در روزهای گذشته، با کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت طلا مواجه بودیم، که قطعا بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه آن تاثیرگذار است.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیتی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای خرینگ، کنور، شکربن، خزامیا و وبصادر در بورس و آبین، ارفع، رنیک، خفولا و تابا در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروههای اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.


 

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)