سه شنبه 9 مرداد 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز سه‌شنبه 2 مرداد ماه

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز سه‌شنبه 2 مرداد ماه



بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه 2 مرداد ماه با وضعیتی نسبتا مثبت همراه بود که با توجه به فصل مجامع تا حدودی طبیعی می‌باشد. شاخص قیمت هم وزن که متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می‌باشد با 0.9 درصد افزایش همراه بود که نشان دهنده بازاری نسبتا خوب در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 8,960 واحد افزایش (معادل 0.4 درصد) به رقم 2,177,970 واحد رسید. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز عدد ناامید کننده 5.8 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش بازار در هفته‌های اخیر پایین میباشد و خوب بنظر نمی‌رسد.



فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت کمی مثبت به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با افزایش 0.9 درصدی همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار سرمایه ایران با وضعیتی کم حجم و بی رمق مواجه بوده که عمدتا متاثر از فصل مجامع بوده است. مهمترین خبر امروز مربوط به ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع بوده که در اریبهشت سال گذشته منتشر گردید و موجب ریزش 14 ماهه بورس ایران گردید. همین موضوع موجب مثبت بودن اکثر سهمهای پتروشیمی و ایجاد جو مثبت در بقیه نمادهای بازار گردید. در این خصوص سازمان بورس نیز از شرکت های پتروشیمی و پالایشی تقاضای شفاف سازی کرده است. همچنین میتوان به تعطیلیهای گسترده و یا کاهش ساعات کاری ادارات در بعضی از شهرها یا استانها به علت گرمای هوا و صرفه جویی در مصرف برق اشاره کرد، که قطعا به صنایع پرمصرف نیز کشیده خواهد شد. از منظر بازارهای جهانی، همچنان با کاهش قیمت اونس جهانی طلا مواجه ایم.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیتی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای وتجارت، چدن، شفن، چدن، وبصادر، خراسان، شیراز و کرماشا در بورس و شساخت، گشان، احیا، مرقام، کشرق، وتوسکا، زاگرس، و شلرد در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروه‌های اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.



هادی قربانی / کارشناس بازار سرمایه

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)