سه شنبه 12 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز سه شنبه دوازدهم تیرماه


.
بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه دوازدهم تیرماه با وضعیتی خوب همراه بود که با توجه به وضعیت روزهای قبل امیدوار کننده میباشد. در این روز در تمامی گروههای بورسی به جز چند نماد خاص با وضعیتی سبز مواجه بودیم، به طوریکه شاخص قیمت هم وزن که فقط متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می باشد با 2760 واحد افزایش (تقریبا معادل 0.7 درصد) همراه بود که نشان دهنده بازاری متعادل و خوب در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 15340 واحد افزایش (معادل 0.7 درصد) به رقم 2,090,435 واحد رسید. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز درحدود 6.8 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش بازار در هفته‌های اخیر خوب بنظر می‌رسد.


 
فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت خوبی به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با رشد چشم‌گیر 1.8 درصد همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار با اظهار نظر رییس کیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه بود که از الزام دولت جدید برای حذف قیمت گذاری دستوری خبر داد. همچنین امروز دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی برگزار و پخش خواهد شد که با توجه به اختلاف دیدگاه زیاد دو نامزد فعلی حائز اهمیت می‌باشد. در کل بازار همچنان بخاطر انتخابات سردرگم می‏باشد و در حالت بلاتکلیف به سر می‌برد.
موضوعی که میتواند جالب باشد تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه معین میباشد که نسبت به عرضه قبل حدود 22 درصد کاهش داشته است. تعداد کل مشارکت کنندگان 591 هزار کد بوده که با آمار طلایی سال 1399، اختلاف بسیار زیادی دارد.
 از اخبار با اهمیت روزهای قبل نیز که همچنان بازار متاثر از آن است، می‌توان به کاهش سود اوراق بدهی به 29 درصد و سیاست بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود اشاره کرد.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیت زیادی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای دکوثر، کپارس، لخزر، ونوین، شسپا، شنفت و دالبر در بورس و نمادهای جوین، حبندر، نیرو، زدشت، فن آوا، داوه، گشان، وسنا و سایرا در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروههای اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.


 

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)