شنبه 30 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز شنبه 30 تیرماه

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه 30 تیرماه با وضعیتی منفی همراه بود که با توجه به توقف تعداد زیادی از نمادهای بازار به علت فصل مجامع تا حدودی طبیعی می‌باشد. در این روز در بیشتر گروه‌های بورسی با وضعیتی منفی مواجه بودیم. شاخص قیمت هم وزن که متاثر از قیمت تمامی نمادهای بورسی با وزن یکسان می باشد تنها با 0.4 درصد کاهش همراه بود که نشان دهنده بازاری منفی در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز که اصلی‌ترین پارامتر بازار سرمایه ایران میباشد با 10234 واحد کاهش (معادل 0.5 درصد) به رقم 2,192,445 واحد رسید. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز عدد ناامید کننده 5.6 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش بازار در هفته‌های اخیر پایین میباشد و خوب بنظر نمی‌رسد.

فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص مناسبی برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت منفی به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با کاهش 0.5 درصدی همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار سرمایه ایران با وضعیتی کم حجم و بی رمق مواجه بوده که عمدتا متاثر از تعطیلی های اخیر و فصل مجامع بوده است. مهمترین خبر این روزهای بازار مربوط به توقف گسترده نمادهای بورسی و فرابورسی جهت برگزاری مجمامع عمومی سالیانه میباشد. همچنین میتوان به تعطیلیهای گسترده و یا کاهش ساعات کاری ادارات در بعضی از شهرها یا استانها به علت گرمای هوا و صرفه جویی در مصرف برق اشاره کرد، که قطعا به صنایع پرمصرف نیز کشیده خواهد شد. از منظر بازارهای جهانی در روز گذشته، پس از مدتها صعود قیمت، با کاهش زیاد قیمت طلا مواجه بودیم، که قطعا بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه آن تاثیرگذار است.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیتی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای سفارس، زپارس، تاپیکو، کاما، ثاخت و شسپا در بورس و ثپردیس، تفارس، وامیر، حسینا، وحافظ، توریل، سامان و حسینا در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروههای اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.


کارشناس بازار سرمایه /هادی قربانی

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)