یکشنبه 3 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز یکشنبه سوم تیرماه

بورس اوراق بهادار تهران در روز یکشنبه سوم تیرماه با وضعیت کمی مثبت همراه بود که با توجه به وضعیت منفی چند ماه اخیر امیدوار کننده به نظر میرسد. در این روز به جز گروه خودرو اکثر گروهها با وضعیتی نسبتا مثبت همراه بودند، به طوریکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 4,356 واحد افزایش (معادل 0.2 درصد) به رقم 2,052,008 واحد رسید. این درحالیست که شاخص هم وزن که متاثر از نمادهای کوچکتر بازار می باشد با 170 واحد کاهش (0.03 درصد) همراه بوده است و نشان دهنده بازار نسبتا ارام در میانگین نمادهای بورسی در روز جاری بوده است.
فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص بهتری برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت نسبتا متعادل به پایان رسید و شاخص آن بدون تغییر خاصی با 14 واحد افزایش همراه بوده است. بیشترین تاثیر بر شاخص بورس مربوط به نمادهای بزرگی همچون فملی، کگل، نوری، وامید، و بوعلی بوده که همگی با تاثیر مثبتی همراه بوده اند و جمعا بیش از 3,600 واحد اثر مثبت بر شاخص کل داشته اند که تا حدودی نشان دهنده کم رمقی در بین اکثریت نمادهای بازار می باشد و با توجه به وضعیت شاخص هم وزن و فرابورس طبیعی می باشد.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت بازار سرمایه ایران همچنان درگیر محدودیت دامنه نوسان می باشد که تاثیر مهمی بر حجم معاملات و کم رمقی بازار داشته است. از طرفی عمده فعالان بازار نیز پیگیر اخبار انتخابات بوده و در انتظار تعیین رییس جمهور بعدی و سیاست های تیم اقتصادی جدید هستند. این مطلب نیز توجیه خوبی بر بی رمقی بازار در هفته های اخیر می باشد و به نظر می رسد تا سرانجام رسیدن انتخابات ریاست جمهوری باید منتظر همین وضعیت در بازار بود.
خبر جالب توجه در روزهای اخیر شیب منفی بازدهی اوراق خزانه اسلامی، وضعیت منفی نمادهای بزرگ گروه خودرو، سیاست بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود، و رونمایی از ریال دیجیتال می باشد.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیت زیادی همراه بود که می توان به نمادهای حتاید، رتاپ، رمپنا، خاذین، کلوند، خفناور، وهور اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.

هادی قربانی /کارشناس  و معامله گر شعبه شیراز

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)