یکشنبه 10 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز یکشنبه دهم تیرماه

بورس اوراق بهادار تهران در روز یکشنبه نهم تیرماه با وضعیتی منفی همراه بود که با توجه به وضعیت مثبت هفته قبل ناامید کننده به نظر میرسد. در این روز در تمامی گروههای بورسی با وضعیتی نسبتا منفی مواجه بودیم، به طوریکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 23,110 واحد کاهش (معادل 1.1- درصد) به رقم 2,072,914 واحد رسید. شاخص قیمت هم وزن نیز که متاثر از نمادهای کوچکتر بازار می باشد با 5,700 واحد کاهش (معادل 1.5- درصد) همراه بوده است و نشان دهنده بازاری سراسر منفی در کلیت نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز درحدود 4.6 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به متوسط ارزش بازار در هفته‌های اخیر پایین بنظر می‌رسد.
فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص بهتری برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت متعادلی به پایان رسید و شاخص قیمت هم‌وزن آن با 3.2-درصد کاهش همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار با عرضه اولیه شرکت بیمه ایران-معین با نماد معین همراه بود که در حدود 150 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت. بر این اساس نمی‌توان آن را عرضه بزرگی دانست که منجر به منفی شدن بازار شده باشد. دو خبر با اهمیت دیگر که مربوط به روزهای قبل بود، اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری که آقایان پزشکیان و جلیلی به دور دوم راه یافتند و برطرف شدن محدودیت دامنه نوسان بود. با این حساب بازار همچنان پیگیر اخبار انتخابات بوده و تا تعیین رییس‌جمهور بعدی در حالت بلاتکلیف به سر می‌برد.
 از اخبار با اهمیت هفته قبل نیز که همچنان بازار را می‌توان متاثر از آن دانست، می‌توان به شیب منفی بازدهی اوراق خزانه اسلامی، اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه  1403 (معافیت مالیاتی شرکت های بورسی در سال جاری حذف نمی‌شود) و سیاست بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود اشاره کرد.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیت زیادی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای سغرب، لخزر، کچاد، جم، کاما، وتجارت، غپینو، دیران و چکاپا در بورس و خفولا، وپسا، ثپردیس، ودی، وامید، سایرا، احیا، گدنا و شصفها در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروههای اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)