شنبه 9 تیر 1403

گزارش روزانه بازار سرمایه ایران در روز شنبه نهم تیرماه



بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه نهم تیرماه با وضعیتی متعادل همراه بود که با توجه به وضعیت مثبت چند روز اخیر (و امیدواری به آغاز دوره مثبت بازار) ناامید کننده به نظر میرسد. در این روز در تمامی گروههای بورسی با وضعیتی متعادل مواجه بودیم، به طوریکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 10,893 واحد افزایش (معادل 0.5 درصد) به رقم 2,096,024 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز که متاثر از نمادهای کوچکتر بازار می باشد با 5,399 واحد افزایش (معادل 0.5 درصد) همراه بوده است و نشان دهنده بازاری متعادل در میانگین نمادهای بورسی در روز جاری بوده است. ارزش معاملات بورس در روز جاری نیز درحدود 7 هزار میلیارد تومان بود، که نسبت به روزهای قبل امیدوار کننده بنظر می‌رسد.











فرابورس ایران نیز که وضعیت آن معمولا شاخص بهتری برای رصد کلیت بازار می باشد در وضعیت متعادلی به پایان رسید و شاخص آن با 0.6 درصد افزایش همراه بوده است.
از منظر اخبار و اتفاقات با اهمیت، بازار با دو خبر با اهمیت مواجه بود، اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری که آقایان پزشکیان و جلیلی به دور دوم راه یافتند و برطرف شدن محدودیت دامنه نوسان که موجب متعادل شدن بازار در اکثر نمادهای بورسی و فرابورسی گردید. با این حساب بازار همچنان پیگیر اخبار انتخابات بوده و تا تعیین رییس‌جمهور بعدی در حالت بلاتکلیف به سر می‌برد.
باز اخبار با اهمیت هفته قبل نیز می توان به انتشار دستورالعمل اصلاح قیمت گذاری فرآورده های نفتی پالایشگاهها، شیب منفی بازدهی اوراق خزانه اسلامی، اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403، تمدید مهلت شرکت های بزرگ خودروسازی برای خروج از ماده 141 و سیاست بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود اشاره کرد.
در خصوص اطلاعیه های منتشره در وبسایت کدال، روز جاری با افشای اطلاعات با اهمیت زیادی همراه بود. در این میان می توان به نمادهای ونیرو، ثفارس، کپارس، لخزر، سشرق، وآتی، سدشت، افق، سکرد، سپاها، فسازان در بورس و شصدف، شستان، ثتران، دسانکو، خفولا، وسین، خدیزل، و شفارا در فرابورس اشاره کرد، که منجر به توقف نماد همگی گردید.
در جدول زیر وضعیت تغییرات گروههای اصلی بورس اوراق بهادار تهران آورده شده است.


 



 

1390-۱۴۰۳ هلدینگ الماس داده (دانش بنیان)