Menu

| English | فارسی |


چهارشنبه 13 تیر 1397
تعداد بازدید: 1726
تعداد نظرات: 0

راه اندازی سامانه سجام در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی سمات در بازار سرمایه

راه اندازی سامانه سجام در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی سمات در بازار سرمایه

خبر/ گزارش:

مطالب مطروحه در"نشست هم اندیشی و بررسی ویژگی های سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)"

تاریخ و محل برگزاری : شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) / 11/04/1397   

 

جناب آقای دکتر فهیمی مدیر عامل محترم شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) در آغاز نشست ابرازداشتند :

راه اندازی سامانه سجام در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی سمات در بازار سرمایه و بمنظور نوآوری و افزایش ویژگی تکنولوژی محوری خدمات بازار سرمایه جهت بسترسازی تعامل با تجارت جهانی و توسعه بازار، همسان با الزامات توسعه صنایع "های‌تک"،"فین تک (کاربرد نوآورانه فناوری درارائه خدمات مالی کارآمد)"و"استارت آپ" ها در جهت حمایت از علاقه مندی های سرمایه گذاران در استفاده از خدمات پیشرفته در بازار سرمایه بوده است ، در آینده با استفاده از این سامانه ، امکان متحول سازی استانداردهای خدمات زیر ساختی در بازار سرمایه فراهم خواهد شد .

با استفاده از این سامانه اطلاعات پایه مورد نیاز جهت خدمات رسانی به مشتریان جمع آوری شده و با اتصال به پایگاه های مردمی کشور راستی آزمایی (استعلام گیری) می شود . این سامانه مزیت های قابل قبولی برای شرکت های کارگزاری در بر دارد :

 

-          صرفه جویی در هزینه ها ، کاغذ بازی ، اتلاف زمان رسیدگی ها ،

-          کسب اطمینان از عدم جعل اطلاعات مشتریان ،

-          حذف مسئولیت های ناشی ازاحراز هویت و بروز رسانی اطلاعات مشتریان ،

-         بستر سازی جهت راه اندازی سیستم جامع پرداخت و توزیع سود اوراق بهادار به مالکان اوراق و سرمایه گذاران بازار سرمایه ،

-         کاهش ریسک و محاطرات ناشی از شناسایی مشتریان ،

 

انتظار می رود شرکت های کارگزاری بورس ، ضمن تعامل لازم با (سمات) در اطلاع رسانی فرآیند ثبت نام و الزامات ثبت نام به مشتریان از طریق اعلام عمومی از طریق سایت شرکت های کارگزاری ، کمک نمایند . مهلت زمانی شش ماهه زمان مناسبی برای انجام هماهنگی های مورد انتظار سمات می باشد.

در ادامه سرکار خانم مقدم با ارائه پاور پوینت تهیه شده الزامات سامانه سجام را تشریح نمودند . ایشان تاکید نمودند پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام ، در صورت تایید اطلاعات هویتی ثبت شده ، کد سهامداری و حساب بانکی توسط سامانه برای شخص ثبت نام شده از طریق پیامک"کد پیگیری"ارسال شده و راستی آزمایی اطلاعات وارده (استعلام گیری) از اداره ثبت احوال ، بانک ها ، سپرده گذاری مرکزی ، فناوری بورس و ... صورت می پذیرد .

اطلاعات هویتی اشخاص خارجی از سامانه "پژواک" استخراج می گردد . در فرآیند پیش بینی شده شخص حقیقی (اصیل، وکیل ، وصی ، قیم) با ارائه مدارک هویتی و کد پیگیری به "دفاتر پیشخوان دولت" مراجعه و احراز هویت شده (e.KYC شناخت الکترونیکی مشتری) و"سجامی"می شود . سجامی شدن اشخاص حقوقی ، منوط به سجامی شدن نمایندگان قانونی آنها می باشد . (اعضاء هیات مدیره ثبت شده در روزنامه رسمی ، صاحبان امضاء و اشخاص مجاز) .

فرآیندثبت نام در سامانه :

1-      مراجعه به  درگاه "دارا" و ورود به سامانه "سجام" یا ورود به "سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه" و ورود به سامانه "سجام" ،

2-      وارد کردن کد ملی ، شماره تلفن همراه و دریافت کد پیگیری (کد تایید) با دکمه فعال سازی،

3-      نمایش مبلغ قابل پرداخت (هزینه ثبت نام) و پرداخت بصورت آنلاین در بستر"امن" ،

4-      تکمیا اطلاعات فرم ها بمنظورراستی آزمایی یا استعلام گیری اطلاعات وارده از دوایر ذیربط ،

5-      مرحله احراز هویت حضوری ( یکبار برای همیشه)

6-      درج اطلاعات مالی پس از درج کد معاملاتی مشتریان (در صورتیکه مشتری کد معاملاتی داشته باشد) ،

7-      درج اطلاعات حساب بانکی با انتخاب نام بانک و شماره حساب (درج اطلاعات حداقل یک شماره حساب الزامی است)

8-      ویرایش اطلاعات در صورت نیاز یا تجدید اطلاعات اشخاص،(امکان ویرایش منوط به پرداخت هزینه ثبت نام و پس صرفاً بعد از مرحله مراجعه حضوری اشخاص به دفاتر پیشخوان دولت فراهم خواهد شد .)

9-      نمایندگاه و صاحبان امضاء مجازاشخاص حقوقی موظف به بروز رسانی اطلاعات اعضاء هیات مدیره قانونی شرکت ها برابر مستندات مثبته می باشند .

در بخش پایانی جلسه جناب آقای مهندس حسنی مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، ضمن ارائه توضیحات فنی تکمیلی و اهمیت سامانه سجام در پیشرفت ارائه خدمات با کیفیت به فعالان بازار سرمایه به نکات ذیل اشاره نمودند .

از آنجاییکه مشتریان شرکت های کارگزاری (اشخاص حقیق و حقوقی) جهت انجام معاملات در بازار سرمایه نیازمند دریافت کد معاملاتی یا کد سهامداری هستند و امور با اهمیت مرتبط بااحراز هویت  مشتریان در حال حاضر توسط  کارگزاران بورس انجام و در صورت جعل یا ناکافی بودن اطلاعات و عدم کنترل اصالت مستندات هویتی مشتریان ، مسئولیت های گوناگونی برای کارگزاران بورس در بر دارد و معمولاً فرم های تکراری گوناگونی در مراحل مختلف مانند انجام معاملات، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجعه به نهاد های مالی و ... ، تنظیم می گردد لذا سامانه سجام بمنظور ارائه تسهیلات و افزایش کیفیت خدمات کارگزاران بورس به مشتریان راه اندازی شده است .

عملیات KYC یا شناخت مشتری،منتج به عدم نیاز به بایگانی فرم های مکرر و افزایش توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری خواهد شد . مضافاً راه اندازی سامانه سجام موجب بستر سازی مناسب برای راه اندازی سامانه جامع توزیع سود اوراق بهادار، خواهد شد. ایشان فرمودند :

-         «سجام» بعنوان یک سامانه زیرساختی بازار سرمایه ، سامانه ای تجاری نبوده بلکه سامانه ای ملی محسوب می شود .

-         «سجام» مورد تایید و تحت نظارت کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اواراق بهادار است و در طراحی و پیاده سازی آن از حضور یک تیم حقوقی زبده استفاده شده است.

-         کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف هستند ظرف 6 ماه از تاریخ صدور این اطلاعیه با مراجعه به نشانیhttps://dara.csdiran.com/Sejam و با ورود اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. هر فرد با یک بار مراجعه به دفاتر پیشخوان می تواند مراحل احراز هویت را طی کند.

-         ثبت نام در سامانه «سجام» جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری مورد نیاز مشتریان ، در هنگام دریافت خدمات می باشند .

-         ثبت نام در «سجام» یکبار برای همیشه و یکبار برای کلیه ارکان بازار از جمله تشکل‌های خودانتظام ، نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و ناشرانی خواهد بود که در بازار سرمایه اقدام به ارائه خدمات می کنند. ثبت نام کنندگان پس از احراز هویّت ، از ارائــه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یکبار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت.

-         در صورت عدم ثبت نام در سامانه «سجام» در فرصت تعیین شده 6 ماهه ، اشخاص حقیقـی و حقـوقـی نمی توانند در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و ... را دریافت نمایند .

-         ارائه کلیه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی جدید در بازار سرمایه از جمله  صدور کد معاملاتی در کلیه بورس ها، صدور واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، صدور کد سبدگردانی و ... منبعد پس از ثبت نام در این سامانه امکان پذیر خواهد بود.

-         در زمان های لازم اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به سامانه نسبت به بروز رسانی تغییرات اطلاعات هویتی خود اقدام نمایند.

-         ناشران اسناد خزانه برای امکان وصول مطالبات خود از دولت ، کشاورزانی که از بورس کالاگواهی سپرده کالایی دریافت می نمایند موظف به ثبت نام در سامانه سجام می باشند . سهام عدالت خارج از فرآیند سجام خواهد بود .

-         پیش بینی می گردد در آینده دسترسی سهامداران و دارندگان اوراق بهاداربه اسناد مجامع شرکت ها ، بدون حضور فیزیکی از طریق سامانه های جامع میسر خواهد شد .

 

نشست مذکور با پاسخگویی به سوالات مدیران عامل و اعضائ هیات مدیره و مدیران شرکت های کارگزاری بورس و اوراق بهادار پایان یافت .

 

 

 

 

تصاویر
  • راه اندازی سامانه سجام در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی سمات در بازار سرمایه
کارگزاری انصار
دی ان ان evoq